Křídlo
Jelikož se mi líbí auta s neuseknutou zádí, na které je elegantně položeno křídlo, rozhodnutí zda křídlo pořídit nebo ne bylo vcelku jednoduché. Mezi další důvod patřila snaha zamaskovat šrouby v pátých dveřích po VRC křídlu předchozího majitele, mimo jiné za něj dostal pokutu a musel ho sundat. Čtyři šrouby skrz dveře už tam ale zůstaly.
Protože jsem věděl, že auto v rámci oprav bude muset do lakovny, křídlo jsem si pořídil téměř ihned po koupi auta, abych měl dostatek času křídlo připravit pro lak a mohlo jít do lakovny s ostatními díly. Když jsem se díval na ceny a rozdíly v nich, křídlo s atestem vycházelo v podstatě jednou tak dráž, i když křídla samotná byla úplně stejná. Na druhou stranu jsem křídlo „bez papíru“ nechtěl kvůli již zmiňované policii. Nakonec se mi podařilo získat jakési potvrzení od prodejce i toho levnějšího kousku, takže jsem spokojen.
Když křídlo přišlo, ihned jsem ho důkladně prozkoumal. Klasika, vyrobené je z laminátu a celé je stříklé tmelem, nutno dodat, že takto ho do lakovny poslat nelze, celý povrch je dosti pomerančový, je potřeba ho celé přebrousit jemným smirkem a pod vodou.
Samozřejmě to celé nebylo tak jednoduché, chtěl jsem v něm mít totiž zapuštěné třetí brzdové světlo, a tak přišla řada na shánění potřebné LED lišty. Potom bylo potřeba udělat do spodní části otvor pro vložení LED světla a z čelní strany otvor pro samotné LED. Následovalo nekonečné pasování a zkoušení, řezání, pilování a broušení. Světlo jsem tam usadil pomocí silikonu a nechal zaschnout. Mezitím jsem ještě protáhnul kablík a zapojil mezi světlo a napájení stabilizátor na 12V, pro jistotu. Nakonec jsem několikrát zaslepil a přetmelil spodní otvor, kterým jsem světlo umisťoval do křídla.
Po kompletním přebroušení křídla a jeho důkladné kontrole přišla na řadu lakovna. Potom jsem se šetrně snažil oddělat původní držáky uprostřed dveří, otvory po šroubech trochu zarovnat, a jelikož mne v tu chvíli nenapadlo jiné jednoduché řešení, skrz otvory a takové gumové podložky jsem prostrčil šrouby s okrasnou hlavou. Celé dveře se mi kvůli tomu rozhodně nechtělo stříkat.
Nakonec přišla na řadu montáž samotného křídla, přičemž jsem zjistil, že originál je jenom jeden, rozteče děr pro šrouby byly totiž na křídle asi o 1 cm kratší jak na pátých dveřích. Již výrobce auta totiž počítal s možnou montáží tohoto křídla a páté dveře mají na stranách v místech, kde se mají vrtat otvory pro šrouby pouze jednoduchý plech. Takže po provrtání tohoto plechu bylo potřeba díry ve dveřích malinko propilovat směrem dovnitř. Ve výsledku to ale ničemu nevadí. Na levé straně jsem udělal ještě jeden malý otvor pro prostrčení kablíku ke světlu, křídlo následně potřel silikonem kvůli těsnosti a pevně přišrouboval. Poté už stačilo jenom zapojit kablík k brzdovému světlu a patřičně ho zamaskovat.
Fajn, křídlo bylo namontované, vypadalo hezky, světlo fungovalo, co víc si přát…snad jen to, že stávající vzpěry pátých dveří neudržely váhu křídla položeného na hraně kufru a pokud auto nestálo z kopce, dveře padaly samovolně dolů. Nejprve jsem to provizorně vyřešil výměnou jedné vzpěry za vzpěru z Felicie rodičů, pasovala, myslím, že je dokonce i o něco delší, takže se dveře vyklápěly výš. Jako konečné řešení jsem koupil obě nové vzpěry na Octavii (Roverácké jsou nehorázně drahé), které jsem pomocí kovového válečku s vnitřním závitem prodloužil asi o 1,5 cm (ve finále to dělá docela dost). O více již prodloužit nešly, protože v zasunutém stavu by byly stále moc dlouhé a nedovolily by zavřít kufr. S tímto řešením jsem spokojen, dveře jdou samy nahoru již při lehkém přizvednutí, snad by se jenom mohly otevírat výš, ale to se neotvírají ani s originálními vzpěrami, několikrát jsem už praštil do hlavy, od té doby si na to dávám pozor.
Snad ještě jeden malý nedostatek to křídlo má. Nelze plně odklopit zadní stěrač, takže při mytí auta je nutné ho jenom přizdvihnout a sklo pod ním umýt, stěrač sám nedrží v odklopené pozici, na to jsem si ale rychle zvyknul a nevadí mi to.
Náhledy fotografií ze složky Křídlo